Årskrönika 2022
Mor & Dotter |27/12, 2022
MOR & DOTTERS ÅRSKRÖNIKA 2022
2022 börjar gå mot sitt slut och vi summerar det gångna händelserika året. Året inleddes med ett stort kalas den 25 januari, då vi firade vår 1-årsdag av butiken Mor & Dotter. Den lilla butiken på 30 kvm där ett fåtal klädesplagg samsades om platsen med hudvård och inredningsdetaljer. Vi skrev handskrivna kvitton och hade det ganska spartanskt men väldigt mysigt.
25 januari på 1-årsdagen hade vi även vår allra första Liveshopping på Facebook. På skakiga ben startade vi livesändningen och sedan den dagen är vi hooked! Det är så kul så vi har genomfört hela 47 stycken liveshoppingar under tiden 25/1-27/12. En varje vecka förutom ett par då vi tagit lite ledigt. Dessa har bidragit till att vår butik Mor & Dotter nu är rikstäckande och att vi skickar mellan 50-150 st paket med kläder ut i landet varje tisdag vecka ut och vecka in.
14 februari, alla hjärtans dag en dag då man ska älska och bli älskad tog vi vårt livs största, läskigaste och svåraste företagsmässiga beslut. Nämligen att sätta hudvårdsföretaget Cosmopharma som Susanne startade 16 år tidigare i konkurs. Pandemin lamslog hela omsättningen och vi tappade 94% och det fanns ingen annan utväg.
Den 17 februari satte vi själva Cosmopharma officiellt i konkurs. Nu stod vi vid ett vägskäl. Ta en anställning någonstans eller våga satsa allt i vårt andra aktiebolag som vi hade vår lilla pärla i - satsa allt på butiken och göra den större och med fler klädmärken. Vi valde det sistnämnda och trots att butikens omsättning 2021 slutade på ynka 300,000 kr kastade vi oss rätt ut och redan i mars 2022 skrev vi avtal med Upplands-Bro Hus på en nästan fyra gånger så stor butikslokal på torget i Kungsängens Centrum. Inflyttningen skulle ske 1 juli men sköts, pga ett bygglov oturligt nog fram till 1 november. Detta gjorde att vi i juni 2022 var tvungna att flytta till en tillfällig lokal då vår nuvarande lokal på Skolvägen var uppsagd och en ny hyresgäst skulle flytta in.
18 juni samlade vi familj och vänner och på bara 60 min (kan vara ett rekord!) hade vi flyttat hela butiken en trappa upp på samma adress. I en kontorslokal längst ner i korridoren. Men vi hade inget val! Bara göra det bästa av situationen helt enkelt.
25 september fick vi låna nycklar av UBH för att påbörja renoveringen av den nya butikslokalen. Vi gjorde all renovering själva tillsammans med familj och vänner. Så många nyfikna och hejande supportrar och kunder som kom förbi oss när vi målade, satte upp belysning, byggde kassadisk och skruvade upp inredning. Underbart mottagande redan långt innan vi flyttade in. Att anordna event är något vi verkligen gillar och under 2022 har det blivit ett par stycken både i butiken och på extern plats.
26 april Black Colour Party i butiken med 30 anmälda
25 maj Love Forever Party i butiken med 37 anmälda
30 juni invigning 1 trappa upp i tillfälliga lokalen öppet hus, ca 100 passerade. 28 juli sommarrea för VIP kunder 40 st 24 augusti räkkryssning med modevisning 90 anmälda
28 september Efterfesten i butiken för 40 anmälda
27 oktober Sista-dagen-på-Skolvägen Event för 40 anmälda
4-5 november invigning på torget i Kungsängens Centrum öppet hus, 300 st passerade dessa dagar
19 november Ladies Party på GC Kök & Bar 102 anmälda
26 november *Julmarknad med Guldkant på Bro-Bålsta Golfklubb öppet hus ca 500 st passerade.
Det har säkert varit fler event som vi helt enkelt missat att få ner på pränt. Och många många fler ska det bli kommande år. *Julmarknad med Guldkant är en inomhusjulmarknad som vi startade 2021 och även arrangerade 2022. En julmarknad där besökare från kommunen och grannkommuner på ett samlat ställe får möta 18 av våra duktiga lokala företagare och lära känna dem och se deras utbud osv. Ett sätt för oss att lyfta våra entreprenörskollegor helt utan vinstsyfte och enbart för att öka medvetenheten om vårt rika entreprenörsliv i kommunen.
Vi har även hunnit med att starta upp Facebook gruppen ”På gång i Upplands-Bro” och anledningen till det är att vi tyckte det saknades en grupp som har till enda syfte att låta lokala företag och föreningar marknadsföra sig kostnadsfritt för att informera våra invånare om vad man kan hitta på i närområdet idag, i helgen eller om en vecka. Ett sätt för oss att bidra till att fler handlar, roar sig och äter på hemmaplan istället för att åka från kommunen.
Under året 2022 har vi samarbetat med tre UF-företag Eco Board, Inveij Lights och Yarn. Behöver vi säga att vi älskar unga entreprenörer?! Vi har haft två prao-elever Vilma från åk 9 och Frida från åk 8.
Vi har haft Noomi hos oss två dagar i veckan sedan november som genom Daglig Verksamhet jobbar hos oss.
Vi har haft Nova som hjälpte oss under invigningen och som förhoppningsvis kommer börja jobba extra i vår butik nästa år.
Vi har lanserat flera nya märken i vår butik under det gångna året. För att nämna några Moves, Noisy May, Noella, Ulrika Design, Washologi och 7East.
Vi fick även en härlig nyhet att vi blev 4:e största återförsäljaren i hela Sverige av det danska modemärket Black Colour 2022. Det säger en del om vår framfart med vår nya butik. Omsättningen 2021 i butiken slutade på ca 300,000 kr och 2022 på nästan 3,000,000 kr, så en markant ökning på 900%, vi är otroligt stolta över vårt arbete och samtidigt ödmjuka inför våra fantastiska kunder som tror på oss och stöttar oss genom att handla sina damkläder, skor, smycken, handväskor och inredningsdetaljer lokalt i vår lilla butik.
Hårt arbete lönar sig helt enkelt, men vi är samtidigt så tacksamma för det varma mottagandet och den fina feedback vi fått. Tacksamma men samtidigt stolta över vad vi, mor & dotter åstadkommit på väldigt kort tid.
Nu ser vi med spänning och ett öppet sinne fram emot ett nytt år. Vem vet vad 2023 har att erbjuda!
Följ oss gärna på Facebook och Instagram för ständig uppdatering om kommande event och nyheter i butiken. Vi heter där @morochdotterstore på båda.
Gott Nytt År och god fortsättning
Sussi & Celinn